GlobalSign lanceert Qualified Signing Service voor eIDAS-conforme gekwalificeerde elektronische handtekeningen en zegels

22 February 2023

Boston, MA en Londen, 22 februari 2023  -- GMO GlobalSign (https://www.globalsign.com/nl-nl/), een wereldwijde certificeringsinstantie (CA) en toonaangevende leverancier van oplossingen voor digitale ondertekening, identiteiten en beveiliging voor het IoT, heeft vandaag de lancering aangekondigd van Qualified Signing Service (QSS), een nieuwe cloudgebaseerde ondertekeningsdienst voor gekwalificeerde elektronische handtekeningen en zegels. De gekwalificeerde elektronische handtekeningen en zegels van GlobalSign voldoen aan eIDAS (electronic IDentification, Authentication and trust Services), een EU-verordening voor elektronische identificatie en vertrouwensdiensten. Alleen een Qualified Trust Service Provider (QTSP) zoals GlobalSign kan gekwalificeerde handtekeningen en zegels aanbieden.

QSS van GlobalSign is gebouwd op de basis van onze immens populaire Digital Signing Service en stelt ondernemingen en dienstverleners in staat om gekwalificeerde elektronische handtekeningen en zegels in hun ondertekeningstoepassing te implementeren met een eenvoudige REST API-integratie voor ondertekening door interne medewerkers. Bovendien biedt QSS ondernemingen gemoedsrust voor werknemers die gevoelige documenten op afstand ondertekenen.

Een gekwalificeerde elektronische handtekening is de beste in zijn klasse die wordt ondersteund door een gekwalificeerd digitaal certificaat. Alle gekwalificeerde handtekeningen moeten aan talrijke vereisten voldoen, zoals een ondertekenaar die aan de handtekening moet worden gekoppeld en op unieke wijze moet worden geïdentificeerd. De gegevens die worden gebruikt om de gekwalificeerde handtekening aan te maken, moeten onder de uitsluitende controle van een ondertekenaar staan. Bovendien moet de gekwalificeerde handtekening kunnen vaststellen of er met gegevens die bij de handtekening horen, is geknoeid nadat het bericht is ondertekend. Daarom kan een gekwalificeerde handtekening ook het risico voor specifieke documenten, contracten en taken beperken.

“We hebben QSS gelanceerd omdat bedrijven de mogelijkheid moeten hebben om juridisch bindende elektronische handtekeningen voor hun werknemers uit te geven. Dat zijn gekwalificeerde handtekeningen, maar die kunt u alleen verkrijgen van een QTSP zoals GlobalSign”, aldus Mohit Kumar, productmanager bij GlobalSign. “Een ander belangrijk voordeel van het gebruik van QSS is dat het bedrijven helpt compliant te blijven met eIDAS en dat werknemers altijd en overal kritieke documenten en contracten veilig kunnen ondertekenen.”

Voordelen van QSS

• Beperkt risico's door de ondertekenaar van het document te verifiëren
  • Biedt juridisch bindende gekwalificeerde handtekeningen en zegels
  • Voldoet aan de eIDAS-verordening