GlobalSign viert 25 jaar als leider in de certificeringsindustrie met als doel één miljard eindpunten te beveiligen

13 May 2021

De langst actieve CA ter wereld doorstaat de tand des tijds en innoveert voor de toekomst

BOSTON, Mass., May 18, 2021 – Toonaangevende leverancier van identiteitsoplossingen GlobalSign viert een belangrijke mijlpaal: 25 jaar als certificeringsinstantie (CA). Sinds GlobalSign in 1996 vanuit een klein kantoor in België begon te werken, is het bedrijf van slechts een paar werknemers uitgegroeid tot een van de beste CA’s ter wereld. Het bedrijf heeft zich vanuit dat kantoor uitgebreid tot negen vestigingen wereldwijd, met meer dan 550 werknemers in meer dan een dozijn landen. Ondanks de vele verschuivingen in de sector door de jaren heen, is GlobalSign nu 's werelds langst actieve CA en een gerespecteerde leider op het gebied van identiteitsverificatie en het beheer van de levenscyclus van certificaten.

Het bedrijf werd oorspronkelijk opgericht als BelSign en zijn ontstaansgeschiedenis gaat terug tot de creatie van de eerste ‘root’ in 1996, beperkt tot 512-bits RSA-keys, met de CryptWare Server als ondertekeningsengine. Binnen twee jaar had het bedrijf zijn eigen engine (‘Phoenix’) ontwikkeld, veranderde het zijn roots en ontwikkelde het zich in augustus 1998 tot het GlobalSign-netwerk als onderdeel van zijn internationale expansiestrategie, met een sterke Europese basis. GlobalSign kon de ‘GlobalSign Root CA’ integreren in zowel Netscape als Microsoft Windows 2000, waardoor de roots volledig konden worden benut en het bedrijf SSL-certificaten kon gaan verkopen. In 2007 begon GlobalSign met het aanbieden van certificaten voor het ondertekenen van documenten onder het Adobe CDS-programma (nu AATL). In dat jaar werd GlobalSign overgenomen door GMO Group in Tokio, waar het bedrijf vandaag de dag zijn hoofdkantoor heeft.

In 2012 begon het bedrijf zich aan te passen aan nieuwe industriële regelgeving, zoals NAESB in de Amerikaanse groothandelsmarkt voor elektriciteit, en later in 2020 door een Trust Service Provider te worden die een aantal gekwalificeerde certificaatsoorten kan uitgeven, waaronder Qualified Web Authentication, QTSA, elektronische handtekeningen en zegelcertificaten.

“Sinds de oprichting van ons bedrijf zijn er ingrijpende veranderingen geweest in de beveiligingsindustrie. Dankzij BelSign en vervolgens GlobalSign – dat is gebaseerd op Public Key Infrastructure – hebben tienduizenden bedrijven hun identiteit, websites, e-commercetransacties, code en meer kunnen beschermen”, aldus Lila Kee, General Manager, Noord- en Zuid-Amerika, GlobalSign. “We hebben nu ook een krachtige cloud gebouwd die in staat is om een miljard eindpunten te beveiligen. We hebben bewezen dat deze robuust genoeg is om resultaten van deze omvang te produceren.”

Door de jaren heen heeft GlobalSign talloze belangrijke mijlpalen bereikt, waaronder:

• De eerste CA die de intrekkingscontrole voor HTTPS-pagina's verbetert door gebruik te maken van een CDN
  • De eerste CA die met IPv6 compatibele intrekkingsservices aanbiedt
  • Een van de eerste wereldwijde CA’s die een Trust Service Provider is geworden
  • Uitgifte van 50 miljoen digitale handtekeningen via onze Digital Signing Service

“Als we naar de toekomst kijken, zullen we zien dat onze certificaten die de identiteit van IoT-apparaten beschermen steeds vaker worden gebruikt. Met onze digitale handtekeningen kunnen externe werknemers beveiligd worden, zodat het bedrijf door kan blijven gaan, en S/MIME-encryptie zal e-mail veilig blijven houden om phishing te voorkomen. En tegen het einde van het jaar zouden we heel goed ons doel kunnen bereiken om een miljard eindpunten te beveiligen.”

“Bezoek de nieuwe interactieve webpagina over de 25e verjaardag van GlobalSign, waar u een infografiek van de GlobalSign-tijdlijn, interviews met medewerkers en opmerkelijke feiten over technologie en cyberbeveiliging van de afgelopen 25 jaar kunt vinden.”

Als een van de diepst gewortelde certificeringsinstanties ter wereld is GlobalSign de grootste leverancier van betrouwbare identiteits- en beveiligingsoplossingen waarmee bedrijven, grote ondernemingen, cloudserviceproviders en IoT-vernieuwers wereldwijd hun online communicatie kunnen beveiligen, miljoenen geverifieerde digitale identiteiten kunnen beheren en authenticatie en encryptie kunnen automatiseren. Zijn hoogwaardige PKI- en identiteitsoplossingen ondersteunen de miljarden services, apparaten, mensen en dingen die deel uitmaken van het IoT. GMO GlobalSign is een dochteronderneming van het in Japan gevestigde GMO GlobalSign Holdings K.K en GMO Internet Group en heeft kantoren in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië. Verdere informatie vindt u op https://www.globalsign.com

Contact mediarelaties

Phone: 603-570-7060